Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 8-16 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Nakupte ještě za 501 Kč a máte dopravu ZDARMA
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Jak na nespavost a co vše udělat pro zdravý spánek?
09.05.2019

Jak na nespavost a co vše udělat pro zdravý spánek?

V tomto článku si podrobně rozebereme, co vše bychom měli udělat pro zdravý, klidný a dostatečně dlouhý spánek a jak se případně vyhnout nespavosti.

Co je nespavost?

Nespavost neboli insomnie je porucha spánku, kdy člověk nemůže usnout a nebo se během noci často probouzí v dnešním světě je toto opravdu velkým problémem u ne zrovna malého procenta lidské populace. 
Je to nejspíše tím, že dnešní doba a každodenní život je velmi uspěchaný, plný stresu, práce a chybí v něm dostatek odpočinku, zdravého relaxu a klidového režimu.

Lidé pak v krajní a velmi unavené nouzi vyhledávají lékaře, kteří by jim mohli pomoci a předepsali by jim nějaké prášky na spaní. Pojďme se ale společně podívat, zda-li existují jiná a pro Vás určitě i příjemnější řešení.  Ne každý to totiž ví, ale u někoho mohou prášky na spaní vyvolávat stavy, kdy se člověk cítí velmi nesvůj, může mít děsivé představy nebo sny a nepříjemně se mu dýchá.

Nespavost můžeme rozdělit na krátkodobou, akutní  nebo dlouhodobou (chronickou).

Krátkodobá nespavost

Krátkodobou neboli přechodnou  nespavostí myslíme samozřejmě to, že se Vám např. pár dní nepodařilo spát dostatečně dlouho, ať už kvůli pracovní vytíženosti, mnoha myšlenkám v hlavě či nemoci.  Tento druh nespavosti může mít ale také poměrně fatální následky. Mezi ty mírnější problémy, týkající se krátkodobé nespavosti, spadá porucha nálady nebo snížená rozumová funkce. Kvůli těmto problémům pravděpodobně nebudete v práci zrovna nejvýkonnějším zaměstnancem. Ovšem o mnoho horšími problémy můžou být nedostatečná bdělost a snížený postřeh. V tomto případě může být opravdu velmi nebezpečné například sednout za volant a jet nějakou delší trasu. Snížený postřeh je jedním z nejčastějších příčin automobilových nehod. 
To znamená, že pokud se cítíte opravdu unaveni a nejste ve své kůži, snažte se vyhnout řízení automobilu.

Akutní nespavost

Akutní nespavostí rozumíme insomnii, která trvá až 4 týdny. S tímto druhem nespavosti je dobré zajít k lékaři a poradit se s ním, zda je nutná léčba, nebo nespavost vznikla na základě nějakého složitějšího období, které už je u konce.

Dlouhodobá (chronická) nespavost

S třetím typem nespavosti a sice s  dlouhodobou neboli chronickou nespavostí už je to o něco horší. Zde se jedná o nespavost, která trvá více než 4 týdny.  Lidé, kteří trpí chronickou nespavostí jsou poměrně často vystaveni riziku vzniku závislostí. Závislost začíná například nadměrným pitím kávy nebo energetických nápojů, ale může přecházet až k alkoholismu nebo závislosti na prášcích na spaní. Všichni víme, jak tyto stavy mohou být pro člověka nebezpečné až smrtelné.

Ve stavu chronické nespavosti je důležité zachovat „klidnou“ hlavu a pozitivní myšlení. To nám totiž může náš vytoužený kvalitní spánek dopřát. Ovšem lidská psychika je zrádná věc a spoustu lidí se dostává v chronické nespavosti hlouběji a hlouběji právě proto, že si už předem říkají, že se určitě zase nevyspí apod.

Pokud se Vám tohle stává, pravděpodobně si dost rychle narušíte správnou spánkovou hygienu a může dojít až ke stavům úzkosti a vážnějším psychiatrickým problémům.

Nespavost dle zaměření

Nespavost můžeme pozorovat také u těhotných nebo kojících žen či u dětí.

Nespavost v těhotenství

V těhotenství je spánek velice důležitou složkou. Tělo nastávající matky denně vynaloží spoustu energie a síly k tomu, aby se dítěti dobře dařilo a vše šlo jako po másle. Přesto se u některých žen objevuje problém s nespavostí.
Tento problém má za příčiny také stres a nervozitu, což je naprosto logické, protože ženě se tímto stavem dost možná mění celý život. To znamená, že zde jde jak o fyzickou námahu, tak i o tu psychickou. U některých žen se v době těhotenství objevovaly i noční můry, které promítaly některé problémy z jejich reálného života i přesto, že nikdy před tím na noční můry netrpěly.

A proč ještě mají těhotné ženy problémy se spánkem?

Je to jednoduché. Příval hormonů v ženském těle způsobuje mimo jiné i úzkosti a náladovosti, podrážděnosti. Když žena začne sledovat, jak její bříško roste, začne logicky i uvažovat a trochu panikařit, jak bude probíhat porod. To je asi nejčastější příčina nespavosti u těhotných žen.

Dobrou metodou na uklidnění je naprosto vypnout a klidně si i vzít pár dní volna v práci. Doma pak přečkáte v klidu a pokoji únavné stavy a pocity psychické zátěže.

Nespavost u dětí

U dětí se nespavost projevuje, nebo řeší více specificky. Doba spánku, které děti potřebují se mění podle věku. U novorozenců je to až 18 hodin denně. Jak tedy poznáme, že naše dítě trpí nespavostí?

Pokud se kojenec často budí a pláče, je to zcela normální jev. Dítě totiž již není v maminčině bříšku, a tak se může cítit osamoceně, nebo má například hlad. Toto za nespavost nepovažujeme.

Postupem času, kdy dítě roste, přibývá více fází klidného spánku, avšak tyto fáze mohou být narušovány nočními můrami, které mohou být doprovázeny i křikem nebo pláčem. To také nepovažujeme za nespavost a tento jev časem pomine.

Nejčastější poruchy spánku vznikají na základě špatných uspávacích návyků. To znamená, že pokud si dítě zvykne, že usíná zásadně při houpání v náručí nebo při kojení, může mu v pozdější době dělat problémy usnout jiným způsobem.

Dalším problémem může být, že maminka byla s dítětem prakticky celý den a její dítě je na ni tak moc zvyklé, že odmítá připustit, aby se maminka na chvíli vzdálila a často se tak budí a dožaduje se maminčiny přítomnosti. Abyste se tomuto jevu vyhnuli, musíte být důslední a dítě zvykat na to, že s ním nebudete pořád a že musí usnout i bez rituálů. Zkuste tedy dítě uložit do postýlky a odejít dřív, než usne. Ano, chvíli možná uslyšíte pláč a nesouhlas, ale zkuste vytrvat.

V předškolním a školním věku už se spánek u dětí srovná a v noci se spíše neprobouzejí a spí klidným a delším spánkem.

Příčinnou jejich nespavosti nebo náměsíčnosti může být rodinný stav a problémy. Pokud Vaše dítě celou noc nemůže pořádně usnout, zamyslete se nad tím, zda-li není vystavováno nějakému stresu ve škole či v rodině. Děti jsou více citlivé a chápavé, než si myslíme a je třeba je od stresových situací držet dále.

Poslední příčinou nespavosti u dětí může být narušení spánkové hygieny, kdy dítě před spaním dlouho sleduje televizi nebo počítač. Tyto přístroje, jejich záření, zvuky a pořady mohou vyvolat v mozku dítěte aktivitu, která jim brání usnout. Omezte tedy tento zvyk a zkuste dítě přimět, aby si před spaním například četlo.

Pokud nespavost nezmizí nebo se neupraví, vyhledejte lékaře, který Vám poradí případné medikamenty nebo čaje, které by dítěti mohly pomoci.

Co všechno můžou být příčiny nespavosti?

Příčin může být opravdu mnoho. My si zde vyjmenujeme ty nejdůležitější a nejznámější a poradíme si, jak jim předcházet a nespavosti se pokud možno vyhnout.

1) Nevyhovující a špatná životospráva

Tento bod může hned za několik problémů a nemocí lidského organismu. Je důležité, aby člověk jedl zdravé pokrmy, vyhýbal se zlozvykům jako je kouření, nadměrné pití alkoholu. Ovšem velmi důležité je také omezovat dlouhodobou práci na počítači, nebo umět relaxovat.

Pokud chodíte do práce například v 7 ráno a hned od rána musíte řešit důležité a náročné úkoly až do konce své pracovní doby, samozřejmě se to na Vás může podepsat a ocitnete se ve stavu stresu.

Teď si říkáte: „Ano, to je přeci normální, že musím pracovat.“ Jenže jde o to, že když odejdete z práce, měli byste všechny pracovní myšlenky nechat uvnitř budovy, kde pracujete a začít přemýšlet, jak si udělat zbytek dne co možná nejpříjemnější.

Jestli své myšlenky na práci a povinnosti nedokážete utlumit, mohl by nastat efekt psychického vyčerpání, u kterého je nespavost jen jedna z několika nevýhod. Naše psychické zdraví je velmi důležité a měli bychom dbát na to, aby bylo co nejlepší a nejvyrovnanější. Nemáme-li v pořádku psychiku, postupně začneme být nemocní i fyzicky a některé případy mohou dopadnout až fatálně.

Pokud musíte jít po práci nakoupit, nevadí. Koukněte se po nějakém kousku oblečení nebo doplňku, který by Vám udělal radost. Sedněte si v nějakém příjemném bistru a dejte si chutný a zdravý salát.

Po příchodu domů si klidně můžete nalít sklenici dobrého vína, napustit si vanu a odpočívat. Ano, všechny tyhle maličkosti Vám výrazně pomohou zbavit se stresu, úzkostí a pohladit tak svou psychickou stránku.

Zkrátka musíte každý den, alespoň na chvilku vypnout a všechny starosti hodit za hlavu. Pokud se Vám tohle bude dařit, věřte tomu, že Vaše nespavost se zmírní a nebo zmizí úplně.

2) Špatné podmínky pro spánek

Ano, i tohle je poměrně logický bod k zamyšlení. Pokud se cítíte, že nejste ve stresu a všechno je fajn, jak je možné, že nemůžete spát?

Důvodem mohou být nevyhovující podmínky pro spánek. Mluvíme zde o špatně zvolené matraci, polštářích nebo dokonce o špatně postaveném nábytku.

Může se totiž stát, že Vaše postel je natočená jednou stranou ke zdi a Vám to podvědomě nevyhovuje, a proto se probouzíte.

Zkuste si jednou za čas postel trochu přemístit a sledujte, zda-li se na Vašem spánku něco změní.

S výběrem matrace si můžete poradit buď sami a nebo se zkuste poradit s Vaším lékařem/ortopedem, který druh zvolit, aby Váš spánek byl kvalitní.

Další špatnou podmínkou pro spánek může být hluk a dění okolo Vašeho bydlení. Tato příčina je nejspíše nejnákladnější, protože pokud se ujistíte, že nemůžete spát právě kvůli tomu, že slyšíte projíždějící auta, tramvaje apod., nejlepším řešením je přestěhovat ložnici do jiného pokoje a nebo se odstěhovat do úplně jiného bydlení.

3) Choroby, onemocnění

Velký podíl na špatném spánku mohou mít různé choroby, ať už máme na mysli krátkodobé, nebo chronické a dlouho trvající.

Lidé špatně spí, pokud mají bolesti. To může trochu souviset i se správným výběrem ložnicového nábytku a matrací. Ale dalším důvodem špatného spánku jsou dýchací problémy. Určitě každému z nás se někdy stalo, že jsme měli rýmu a ucpaný nos a kvůli tomu jsme víceméně probděli noc.

Někomu v tomto stavu pomáhá mít vysoký polštář, ale pozor na to. Při použití vysokého polštáře v době nachlazení, rýmy a kašle vystavujete své tělo riziku průduškového onemocnění , které je zaprvé velmi nepříjemné a zadruhé si tím akorát prodloužíte dobu, kdy se prakticky nevyspíte, protože místo ucpaného nosu celou noc prokašlete.

Co se týče chronických onemocnění, nejčastější příčinnou nespavosti v tomto odvětví bývá astma nebo různé alergie. Trpíte-li jedním z těchto dvou onemocněním, je na místě vyhledat svého lékaře a poradit se s ním, zda je vhodné začít na noc užívat antihistaminika (léky proti alergiím) nebo nějaké jiné přípravky pro zlepšení dechu.

Jak tedy skončit s nespavostí?

Jak jsme si již zmínili v předchozích odstavcích, pokud máte problém s insomnií, je určitě vhodné a na místě vyhledat pomoc lékaře. Možná nejste fanouškem farmaceutického průmyslu a nechcete na všechno užívat chemické přípravky apod. To vůbec nevadí, protože lékař Vám může nabídnout léčiva, která jsou naprosto z přírodních látek.

Bohužel není na místě čekat, že hned první doporučený lék nám zabere na jedničku, protože každý člověk je unikát a každému vyhovuje něco jiného. Nebojte se tedy léčebné metody střídat, pokud Vám ta předchozí nesedla. 
Mezi nejčastější užívané přírodní látky proti nespavosti se řadí následující byliny:

  • Kozlík Lékařský
  • Šanta kočičí
  • Levandule Lékařská
  • Meduňka Lékařská

Jak na to?

Chcete-li si zkusit pomoci sami v pohodlí domova, obstarejte si zmíněné bylinky a řiďte se následujícími pokyny.

Čaje nebo kapky z Kozlíku Lékařského.

Obě varianty si můžete snadno zakoupit v jakékoli lékárně nebo specializovaných obchodech, ale  čaj si taktéž můžete připravit i doma.

Kozlík Lékařský dokáže zklidňovat nervy, čímž usnadňuje usínání a také dokáže náš spánek prodloužit. Čaj z této byliny uděláme tak, že si seženeme kořen této byliny, ze kterého jednoduše děláme odvar.

Nelekejte se, pravděpodobně Vám Kozlík nebude vonět. Ovšem za jeho blahodárné účinky to určitě stojí.

Bylinkový čaj s trochou té Šanty.

Pro lepší spánek stačí do jakéhokoli bylinkového čaje přidat trochu sušené Šanty Kočičí. Zde je to s vůní na lepší cestě. Pokud nejste fanouškem bylinných čajů, zde si můžete sušenou šantu dát do bavlněného pytlíčku a umístit pod polštář. Její vůně má opravdu velmi uklidňující účinky. Avšak pozor, tato bylinka velmi voní našim kočičím miláčkům. Pokud máte doma kočku, pravděpodobně Vám pytlíček dlouho nevydrží, protože kočky Šantu milují tak moc, že se s Vámi určitě nebudou chtít podělit.

Nejoblíbenější fialová pomocnice Levandule Lékařská

Je to opět velmi jednoduché. Tato bylina je oblíbená hned v několika směrech. Lidé ji používají jako dekoraci do bytů. Dále se hojně využívá v kosmetickém průmyslu díky svým protizánětlivým schopnostem, ale jedním ze všech odvětví je právě léčení nespavosti. Všichni asi víme, že levandule má opravdu příjemnou a uklidňující vůni.  Tato vůně nám navozuje dobrou náladu a tím nás i skvěle připraví na klidný a příjemný spánek.

Sušenou levanduli můžeme zpracovat opět do čaje, kde ji jednoduše vylouhujeme. Také můžeme opět vytvořit bavlněný pytlíček, kam levanduli nasypeme, ale mimo to můžeme z levandule dělat například velmi chuťově zajímavé limonády. Oblíbenou kombinací je levandule s citronem. Určitě nebudete litovat.

Meduňka Lékařská - naše zklidňující princezna.

Meduňku asi také všichni známe. Její citrusová vůně a medová chuť je pro ní typickou a i z této bylinky si můžete doma připravit lahodný čaj, nebo ji můžete dokonce využít i jako ozdobu při pečení dezertů apod. Meduňka z člověka skvěle odplavuje vlny stresu a uklidňuje před spaním.

Je dokonce tak šetrná, že ji mohou užívat i těhotné a kojící ženy.

Nespavost a Homeopatika

I v tomto případě Vám mohou pomoci i homeopatika. Ovšem užívání homeopatik z důvodu nespavosti je vhodné až ve chvíli, kdy nespavost trvá déle než 4 týdny.

O užívání homeopatik je určitě vhodné poradit se s lékařem.

Na nespavost existuje hned několik druhů homeopatik. Mezi nejznámější patří :

  • Arnica Montana- Vhodná po fyzické námaze či operaci
  • Coffea Cruda- Zklidňuje a uvolňuje od neustálého toku myšlenek.
  • Ignatia Amara- Vhodné proti nespavosti z důvodu zklamání či zármutku.
  • Rhus Toxicodendron- Vhodné při nespavosti z důvodu bolestí kloubů a svalů
  • Nux Vomica- Vhodné při nespavosti z důvodu stresu, či nadměrné konzumaci alkoholu a léků.

Samozřejmě že homeopatik existuje o mnoho více. Pokud Vám nevyhovuje ani jeden z uvedených, zajděte si za svým lékařem, který Vám nabídne další možná řešení problému nespavosti.

Pevně věříme, že Vám tento článek dokázal odpovědět na Vaše dotazy ohledně nespavosti a můžete tak začít svůj problém řešit již v počátcích. Hlavně nezapomeňte na to, že trocha toho relaxu každý den je základ!

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli